Totalul afișărilor de pagină

marți, 14 septembrie 2010

Maugham - Vălul pictat (The Painted Veil)

Ecranizare după celebra carte a lui W. Somerset Maugham – Vălul pictat

Regia: John Curran

Scenariul: Ron Nyswaner

Distribuţie: Edward Norton în rolul lui Walter Fane

Naomi Watts în rolul lui Kitty Fane

Liev Schreiber în rolul lui Charlie Townsend

Toby Jones în rolul lui Waddington

Anthony Wong în rolul colonelului Yu

Diana Rigg în rolul Maicii din mănăstirea Men-tan-fui

Acţiunea filmului se petrece în Londra anului 1922. După ce descoperă că îl înşeală cu un alt bărbat, soţul lui Kitty Fane (Naomi Watts), un cunoscut bacteriolog (Edward Norton), o duce pe soţia lui într-un îndepărtat teritoriu chinez, unde încearcă să combată devastatoarele efecte ale holerei. O călătorie iniţiatică în timpul căreia tânara femeie va înţelege adevaratul sens al vieţii şi al dragostei şi va ajunge să se descopere pe sine însăşi.

Doi actori fenomenali, o superbă poveste de dragoste plasată într-un decor autentic şi un scenariu de Oscar. Pe scurt, Vălul pictat. Inspirat după romanul clasic al lui W. Somerset Maugham, filmul aduce pe pânza ecranului de cinema povestea emoţionantă a unui tânăr cuplu britanic. Pentru Kitty superficialitatea burgheziei londoneze conferă refugiul ideal. Din momentul în care familia a refuzat să-i mai susţină modul de viaţă capricios, singura ei scăpare a venit din partea lui Walter, doctorul timid care a cerut-o de soţie şi i-a propus să se mute la Shanghai.

La prima vedere Walter degajă elaganţă şi bunele maniere ale gentleman-ului perfect. Un intelectual introvertit, dar care ştie să profite de beneficiile conferite de statutul de doctor.
Pentru Walter căsnicia sa cu Kitty însemnă redefinirea sensului vieţii. Dedicat muncii sale şi aparent un tip stângaci, Walter are să descopere aspectul mistuitor al iubirii orbite de gelozie, în momentul în care este lovit de infidelitatea soţiei sale.

Cu două staruri de talia talentatului Edward Norton (dublu nominalizat la Oscar şi câştigător al altor 14 premii) şi a promiţătoarei Naomi Watts (nominalizată la Oscar şi căştigătoare a altor 28 de premii), "Vălul pictat" se bucură şi de un scenariu impresionant semnat de Ron Nyswaner, cel care în 1993 primea Oscarul pentru Cel mai bun scenariu, cu filmul Philadelphia.

La o primă vedere, povestea este directă şi dramatică: un bărbat cu inima zdrobită caută să-şi pedepsească soţia adulterină. Aventura acestui cuplu nepotrivit este presărată cu tensiune sexuală şi psihologică. Povestea ia o întorsătură surpinzătoare, atunci când personajele încep să se vadă pe ele însele şi reciproc într-o altă lumină, iar thrillerul psihologic devine o călătorie spirituală. Evoluţia relaţiei emoţionale a lui Walter şi Kitty, ca un cuplu, te cucereşte în scenariu, mai ales modul cum fiecare dintre ei trece peste părţile negative ale celuilalt şi redau viaţă relaţiei lor. John Curran se referă la relaţia dintre Kitty şi Walter ca la o relaţie răsturnată. Walter şi Kitty pornesc de la un dezastru de căsătorie şi ajung, la sfârşitul povestirii, la o relaţie care cultivă fazele iniţiale ale iubirii

Maugham, care s-a născut la Paris în 1874, dar a crescut în Anglia, a fost ani de zile student la medicină, înainte de a deveni unul dintre cei mai cunoscuţi romancieri ai secolului XX. Cartea lui Maugham tratează problema relaţiei dintre iubirea fizică şi iubirea spirituală mai bine decât orice lucrare literară din zilele noastre. Cartea e o dramă personală plasată pe fundalul Chinei de la acea vreme (problemele din China în anii ’20). Focusul filmului este asupra poveştii lui Walter şi Kitty. Cartea lui Maugham îngustează mult perspectiva — uneori este chiar claustrofobică. ”Nu este chiar despre China. Este despre Kitty şi Walter, precum şi despre gândirea colonialistă.” sustine John Curran.

Cineaştii au căutat să extindă sfera personajelor într-o viziune cinematografică. “Voiam să îi dăm autenticitate. Voiam ca fundalul să completeze prim-planul.”, explică John Curran regizorul filmului.

Filmul este realizat în China, cu toate că ar fi putut fi realizat şi în Mexic, Canada sau Italia. Cei care au căutat locaţiile au străbătut aproape 8000 de km prin întreaga Chină în zece zile, căutând o zonă care să arate ca un oraş vechi, în apropierea unui râu sau a munţilor. Locaţia trebuia de asemenea să fie aproape de facilităţile moderne, necesare actorilor şi echipei de producţie şi nu în ultimul rând să asigure birouri. Cei care au căutat locaţiile s-au deplasat prin provincia Hunan, dar s-au stabilit în provincia Guangxi Province, din sudul Chinei. Vălul Pictat este un film aparte întrucât este co-producţie cu chinezii. Aceasta a însemnat, aşa cum relevă John Curran “că nu a trebuit doar să poposim acolo, să filmăm şi să plecăm repede. În fapt, am lucrat cu chinezii şi cu Biroul China Film. Va fi distribuit ca film chinezesc în China.”

Înainte de începerea filmărilor pentru Vălul Pictat, cineaştii trebuiau să alcătuiască distribuţia. Actorul Liev Schreiber, care fusese implicat în regizarea filmului Everything is Illuminated, era un admirator al sensibilităţii narative a lui John Curran, dezvăluită de acesta în filme precum Praise şi We Don’t Live Here Anymore. Deci, el nu putea să refuze rolul important Charlie Townsend, vice-consulul britanic la Shanghai, care are o relaţie cu Kitty Fane. “Cred că acea criză generată de relaţia adulteră a lui Kitty cu Charlie este ceea ce deschide calea către o nouă relaţie între ea şi soţul ei.”, explică Schreiber, referindu-se la rolul său. Actorului i-a plăcut de asemenea abordarea unui “subiect de neatins, cum ar fi infidelitatea, într-o perioadă foarte conservatoare din istorie. Este o perioadă pe care am găsit-o întotdeauna foarte interesantă din perspectivă interpretativă.”

Un alt jucător cheie în relaţia dintre Walter şi Kitty Fane este deputatul Waddington, un britanic excentric, libertin, cu care cuplul se împrieteneşte în Mei-tan-fu şi care devine un fel de ghid al lui Kitty în evoluţia sa emoţională. Rolul este interpretat de Toby Jones, care este bine cunoscut pe scena londoneză şi a fost recent prezentat publicului american în rolul Truman Capote, din producţia Warner Independent Pictures, Scandalos/ Infamous. Jones a fost fascinat de personajul complex, uşor misterios, care reuşeşte să se bucure de un stil de viaţă hedonist, în atmosfera ternă din China rurală. . “Este în mod evident o dramă, dar este şi o poveste despre iertare şi căinţă.” sustine Jones despre tema filmului.

Anthony Wong a fost distribuit în rolul colonelului Yu, un rol care a solicitat foarte mult de la talentatul actor chinez, care este un mare star în ţara sa natală. “Yu este un colonel în armata naţionalistă ( KMT), educat în Rusia, aşa că aveam nevoie de un actor care putea să joace în engleză. De asemenea, aveam nevoie de cineva care să-i încânte pe chinezi.”, spune John Curran. Actorul a căpătat şi mai multă practică cu a doua sa limbă —pe parcursul producţiei rolul colonelului Yu a fost extins şi făcut mai proeminent pentru a pune şi mai mult în evidenţă situaţia politică de la acea vreme. “Ei au schimbat mult personajul. Cred că este mai complex decât înainte.”, spune Wong. “Relaţia dintre Yu şi Walter s-a schimbat, de asemenea. Chiar de la început, când Dr. Fane vine în China şi încearcă să ţină sub control holera, colonelul se gândeşte la motivele pentru care a veni. Ce poate face el pentru oameni? Dar pe măsură ce trece timpul, ei devin cu adevărat buni prieteni. Relaţia lor este tot mai strânsă.”

Rolul iubitei manciuriene a lui Waddington, deşi de mică întindere, solicita o actriţă cu nişte trăsături unice, interpretata de modelul era Yu Lin, care a fost contactată de agentul ei pentru a juca în film. Deşi nu a mai jucat în filme, Yu a intrat repede în rolul manciurienei, sub îndrumarea lui Curran. Era necesară înţelegerea relaţiei personajului ei cu Waddington. “La un moment dat, în timpul Revoltei Manciurien, Waddington a salvat familia personajului meu. După aceasta, ea îl urmează pentru totdeauna.”, spune Yu. “In Mei-tan-fu, noi bem mult, fumăm opium şi suntem foarte libertini din punct de vedere sexual. Eu nu mă comport şi nu mă îmbrac ca o manciuriană tradiţională din cauza lui Waddington.”

Distribuţia este completată de actriţa britanică Diana Rigg în rolul Maicii din mânăstirea de la Mei-tan-fu.

Principalele filmări la Vălul Pictat au început în studiourile din Beijing. Producţia avea dimensiuni uriaşe, cuprinzând o echipă formată din 40 de occidentali şi 260 de chinezi, 12 traducători şi 70 de caravane de lucru. Deşi Curran dorea să folosească cât mai mulţi şefi de departamente, cineaştii au realizat curând că bariera lingvistică era prea mare. Echipa de creaţie era condusă de directorul de imagine britanic, Stuart Dryburgh, de designerul de costume britanic Ruth Myers şi de editorul Alexandre de Franceschi.

Toate costumele pentru Kitty Fane au fost confecţionate —unele de la zero, iar altele din rochii pe care Myers le-a aranjat, decorat, iar uneori chiar le-a modificat. “Kitty este un personaj adorabil.”, explică ea. “Întotdeauna este foarte amuzant să îmbraci un personaj, ale cărei haine să redea starea emoţională şi evoluţia sa.” Spectatorii fac cunoştinţă cu Kitty la o petrecere londoneză, la care este îmbrăcată cu o rochie în stil nonconformist “concepută atent pentru a fi altfel decât orice altă rochie purtată acolo. Este mai scurtă şi mai transparentă.”, spune Myers. De fapt, rochia a fost realizată din materialul unei rochii tipice pentru anii ’70. “Kitty debutează ca o tânără englezoaică din clasa medie, de un anumit tip, care este în esenţă preocupată numai de ea, de imaginea ei, de modul în care se va căsători şi de averea implicată aici.”, explică Myers. “La început, hainele ei vor să o facă să arate într-un anumit fel. Începe prin a fi foarte în pas cu moda.” Ca personaj foarte legat de locul şi perioada ei, Kitty în mod firesc încearcă să-şi recreeze acelaşi mod de viaţă în Shanghai. “Rochia pe care o poartă atunci când îl întâlneşte pentru prima dată pe Charlie este foarte sexy, cu spatele gol.”, spune Myers. “Este foarte strălucitoare, până la teribila confruntare cu Walter. Din acel moment, începe să devină o persoană cu totul diferită.” Culoarea începe să pălească în hainele lui Kitty, atunci când pleacă în călătorie la Mei-tan-fu, ceea ce reflectă starea ei de spirit. “Hainele ei sunt mai mult monocromatice şi decolorate.”, spune Myers. “Materialele sunt toate de culoare bej, alb sau alte culori deschise. Ai sentimentul că nu este fericită.” “In Mei-tan-fu, hainele ei devin mult mai puţin nişte elemente de faţadă şi mai organice. Kitty poartă haine simple, cu sensibilitate.” , spune Myers. “Dar cu cât sunt mai simple hainele ei, cu atât mai blândă şi mai plăcută devine ea. Evoluţia interioară a personajului face ca acele haine din trecutul ei să pară ca nişte elemente decorative inutile. “Simţi cum frumuseţea ei interioară începe să strălucească. A împlinit o călătorie uriaşă.”, adaugă Myers, “iar hainele au călătorit alături de ea.”

Povestea lui Walter şi a lui Kitty este atemporală. Este ceva emoţionant în modul în care oameni foarte ataşaţi de viziunile lor rigide asupra lumii ajung să renunţe la ele. Este ceva emoţionant să vezi doi oameni care devin umili şi învaţă să-şi acorde iertarea reciproc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu